Франчайз термини
Най-често използвани термини
- Франчайз бизнес модел: Това е бизнес модел, при който франчайзополучателят (предприемач, start-up, инвеститор) закупува правото на ползване на дадена марка ведно с цялостната система на работа, управление и контрол на бизнеса, като получава също така и обучение, методология, поддръжка и ноу-хау от франчайзодателя (компания с утвърден и успешен дългогодишен бизнес). Франчайзополучателят работи със собствена фирма и генерира печалби за себе си, следвайки правилата на франчайзодателя.
- Франчайзодател: Успешна компания, която предлага франчайз лиценз за размножаване на своята печеливша бизнес концепция.
- Франчайзополучател: Самостоятелна фирма или частно лице, което е закупило франчайз лиценз от печеливша компания, за да ползва нейната марка, ноу-хау и всички блага на изграден, работещ и доказал се бизнес модел.
- Франчайзинг: Начин на предлагане на стоки и услуги чрез частни лица или фирми, които правят точно копие на доказана бизнес формула.
- Франчайз договор: Договор между франчайзодател и франчайзополучател, регламентиращ техните бизнес взаимоотношения и поети ангажименти.
- Франчайзингов пакет: Всички права, които са предвидени да се предоставят на собственика на франчайз лиценз, включително търговска марка, ноу-хау, системи за управление и контрол на бизнеса, територия и обучение.
- Франчайзингова такса: Сумата, която франчайзополучателят трябва да заплати на франчайзодателя, за да притежава франчайз лиценз.
- Права на интелектуална собственост: Тайните на франчайзодателя за правене на бизнес, търговска марка, ръководства и т.н., които трябва да бъдат защитени от закона преди да бъде продаден франчайз лиценза.
- Вноска национален маркетинг: Сумата, която франчайзополучателят трябва да заплаща на франчайзодателя, след като закупи франчайз лиценза за поддържането на маркетинговия бюджет на цялата верига.
- Ексклузивна територия: Гарантиран район за опериране на всяка една франчайз единица, която франчайзодателят определя и предоставя на франчайзополучателя.
- Оперативен наръчник: Подробен документ, който описва всеки аспект на конкретния бизнес модел на франчайзодателя, неговите указания, правила, добри и лоши практики, както и всички работни процедури, които са необходими, за да се постигне точно копие на печелившия бизнес.
- Mастър (Master) франчайз: Франчайз, при който се предоставят изключителни франчайз права върху много голяма територия или цяла страна.
- Джоб (Job) франчайз: Този термин се използва, за да се опише франчайз модел, при който собственикът на франчайз лиценза е практически самостоятелно заето лице и в повечето случаи става въпрос за предоставяне на услуги като поддръжка, разнос и т.н.
- Джойнт венчър (Joint venture) франчайз: Ситуация, при която франчайзодателят също инвестира средства заедно с франчайзополучателя.
- Единичен франчайз (Single unit): Франчайз, където франчайзополучателят притежава правата и оперира само една франчайз единица.
- Регионален франчайз (Area development franchise): Франчайз, който включва правата за експанзия в даден регион чрез под-франчайзополучатели или множество управлявани обекти от франчайзополучателя.
- Под-франчайз (Sub-franchise): Франчайз, който e предоставен от мастър франчайзополучател или от регионален франчайзополучател, стартирал бизнес модела в конкретната област.
Стартирането на собствен бизнес чрез франчайз е доказано най-ниско рисковият начин. Вижте повече